ATEA

Den beste løsningen er den som ikke synes

Native
strategi
digital reklame
innholdsproduksjon
VIDEO
branded content

Case

ATEA ønsket hjelp til å promotere deres tjenester rundt installasjon av trådløse nettverk, og spesielt kompetansen rundt avanserte tekniske løsninger. Astrup Fearnley Museet i Oslo er en av kundene til ATEA og er et kjent navn for folk flest. Vi tok en prat med systemkonsulenten bak dette omfattende prosjektet. Saken ble publisert hos Teknisk Ukeblad.

Kunde
ATEA
Mål
Belyse ATEAs kompetanse på trådløse nettverk og tjenester
Produkter
Native advertising
Strategi
Digital reklame
Innholdsproduksjon
Video
Branded content

Når det trådløse nettet blir en del av estetikken


Kan du se for deg å gå på fotballkamp med et nøste nettverkskabler under tribunen? Hva med å spasere rundt på museum med en milelang Cat-6 på slep, eller å sitte i Operaen når den velbrukte RJ-45-pluggen tilhørende akkurat ditt sete ramler av? Heldigvis har trådløse nettverk blitt en integrert, om enn usynlig, del av norsk kulturliv.

Faktisk er det ofte litt av poenget at det skal være usynlig. Det er der Gunnar Ellingsen kommer inn i bildet. Han har trukket opp de trådløse trådene på alt fra Astrup Fearnley Museet til det nye kulturbygget Sentralen i Oslo sentrum, og vet at det stilles andre krav på kulturfeltet enn andre steder.

– Noe av det kuleste jeg har jobbet med

Radiosignalene skal ned fra himlingen og gjennom denne veggen, før de når publikumsområdet. Gunnar Ellingsen i Atea illustrerer utfordringene, her sammen med Nicolai Skoglund, nettverksansvarlig på Astrup Fearnley Museet.

– Her på Astrup Fearnley Museet er jo selve bygningen et virkelig signalbygg; et utstillingsobjekt i seg selv. I tillegg er det et spesielt bygg rent teknisk, med doble glasstak, og en rekke sensorer som regulerer verdier i luften for å sikre at kunsten ikke blir påvirket negativt. Da er det ikke mulig å bare løfte en plate eller dra en ekstra strømkabel for å sette opp et aksesspunkt hvor du vil, forteller Ellingsen.

I tillegg til de rent tekniske utfordringene sa arkitekten rett ut nei til flere av plasseringene Atea ønsket å bruke for aksesspunkter. Estetiske krav er vanligvis ikke engang et tema for bedrifter – selv om det gjerne kan se litt pent ut er ikke utseendet førsteprioritet. Aksesspunkter blir plassert der det er best for de trådløse signalene, men en slik filosofi holder ikke når man jobber med denne typen praktbygg.

– Astrup Fearnley er noe av det kuleste jeg har vært med på å sette opp, blant annet fordi det var så vanskelig. Hele poenget var at det skulle være god trådløs infrastruktur, men også at det skulle være usynlig, og det fikk vi til.

les saken
ja
folk likte saken
3200
unike lesere
21 000
Merkevareeksponeringer