Konica Minolta Norge

Serveren er ikke lenger på dass

Mål
Konica Minolta ønsket å fremme sin IT-løsning gjennom en kundehistorie
Produkter
Digital reklame
Innholdsproduksjon
Strategi
Native advertising
Video
Branded content
Les mer
CASET

Konica Minolta Norge ønsket å gjøre en av sine IT-løsninger, Hydracloud, kjent for små og mellomstore bedrifter. Vi brukte et kundecase, Varri AS, og produserte en videohistorie, en Native Advertising-artikkel til Digi.no, en tilpasset artikkel til Konica Minoltas egne nettsider, samt kortere utdrag fra videoen til bruk på sosiale medier. Det er også gjennomført utvidet distribusjon gjennom Facebook Branded Content.

6717
lesere på digi.no
02:46
Gjennomsnittlig lesetid
5
Videoer til sosiale medier

Profesjonaliserte IT-driften ved å sette det ut til Konica Minolta

Da importøren og distributøren Varri vokste ut av egen server, valgte de skyløsningen til Konica Minolta for å sikre stabilitet og sikkerhet.

Varri er en importør og distributør av klatre- og friluftsutstyr, og har både sportsbransjen, redningsbransjen og byggebransjen som kunder. Her er kompetansen høy på klatre- og fallsikringsutstyr, og da de startet opp med tre ansatte i 2008 var de også avhengige av en viss IT-kompetanse.

Varri-caset ble fortalt i flere forskjellige former på flere plattformer


— Vi hadde en egen server som en kompis hadde hjulpet meg å sette opp, og jeg hadde selv ansvaret for å drifte og vedlikeholde den. Vi hadde den stående på både et toalett og et bøttekott, forteller grunnlegger og eier Marius Olsen.

Løsningen fungerte fint i mange år, og backup-rutinene gikk ut på å ta med en kopi hjem på en ekstern harddisk med ujevne mellomrom. Men helt uproblematisk var det ikke, særlig også fordi IT-ansvaret i stor grad hvilte på Olsen alene.

— Jeg husker en gang jeg endelig hadde tatt meg litt fri for å klatre, men så måtte jeg dra tilbake på jobben for å feilsøke serveren som hadde stoppet. Den gangen var det strømforsyningen som streiket, en annen gang var det BIOS-batteriet.

Han forteller at de som ung oppstartsbedrift kanskje kom unna med litt mer enn man gjør som en veletablert aktør. Men veksten som kom, med flere ansatte, flere merkevarer, leverandører og kunder i porteføljen, gjorde at de kom til et punkt hvor det ble nødvendig å profesjonalisere IT-løsningene.

Valgte Hydracloud fra Konica Minolta

— Vi hadde valget mellom å bygge videre på det vi hadde, investere i bedre utstyr og kanskje ansatte en IT-person til å drifte det, eller vi kunne sette det ut til noen profesjonelle som kunne sørge for stabilitet og sikkerhet. Vi valgte Hydracloud, en skyløsning fra Konica Minolta, og har kjørt på det nå i sju år, forteller Olsen.

Det betyr at ordresystemer, regnskapssystemer og alt annet kjører på servere i Konica Minoltas ISO-sertifiserte datasentre i Norge, og de ansatte logger på via et fjernskrivebord. Varri har ikke lenger noen servere, og alt som står igjen av IT-utstyr i bøttekottet er en brannmur og nettverksswitcher, levert av Konica Minolta som del av skyavtalen.

Olsen er spesielt fornøyd med at dette har frigjort masse tid til å fokusere på kjernevirksomheten, i stedet for å bruke tid på tekniske IT-løsninger.

— Jeg har fått mer tid til å fokusere på leverandører, kunder og markeder, og kan sove godt om natten, trygg på at alt av IT fungerer som det skal til enhver tid, sier Olsen.

Var godt rustet da angrepet kom

Varri har også opplevd hva denne tryggheten betyr i praksis. De er nemlig en av veldig mange bedrifter som de siste årene har opplevd å bli rammet av ransomware. En mandags morgen oppdaget de at systemene var hacket. Alle systemene var låst ned og kryptert, og på printeren lå en utskrift hvor hackerne krevde et saftig beløp for å låse opp igjen.

— For oss var episoden nærmest helt uproblematisk, siden backup hver natt er del av leveransen fra Konica Minolta. Vi kunne rulle tilbake til en backup som bare var noen timer gammel, og var dermed tilbake i normal drift etter et par timer, forteller Olsen.

Samtidig var episoden en vekker på hvor sårbare Varri var med egen server på kottet og en gammel backup liggende hjemme på en ekstern disk.

— Jeg tør nesten ikke tenke på hvilke følger et slik angrep hadde hatt om det hadde skjedd før vi flyttet til sky. Backupen kunne jo være to uker gammel, sier han.

Christopher Rønneberg fra Konica Minolta

Skreddersydde løsninger

— Backup-løsningen tilpasser vi hver enkelt kundes behov. For noen er det fornuftig med hyppigere backup enn for andre. Kunden har kanskje en såkalt «disaster recovery plan», hvor de har tenkt gjennom hvor mye datatap de tåler, så tar vi backup i henhold til det. Hyppig backup krever mer lagring, som igjen påvirker kostnaden, forklarer Christopher Rønneberg i Konica Minolta.

Skyløsningen passer like godt for bedrifter med 300 ansatte som for småbedrifter og oppstartsbedrifter med bare noen få ansatte. Fellesnevneren er at bedriften får faste månedlige kostnader i stedet for å måtte investere i maskinvare og personell. Skyløsningen gir også fleksibilitet til å legge til brukere, øke lagringskapasiteten eller tilpasse backup-rutiner til nye behov, noe som kan være viktig for virksomheter i vekst eller endring.

— Mitt råd til alle som vil fokusere på kjernevirksomheten, i stedet for IT, er å vurdere skyløsninger, avslutter Rønneberg.

Videoer for Sosiale medier (2/5)



les saken
TJENESTER