7 triks for å finne de gode historiene i selskapet

Markedsføring
//
September

Alle liker å bli fortalt en god historie, selv om det er markedsføring som er hensikten med å fortelle den.

Pål Unanue-Zahl

Med bølgen av innholdsmarkedsføring som skyller inn over oss, blir det enda viktigere å finne bra innhold som du kan fortelle til omverden. Så, hvordan gjør du det? La oss starte med tre triks for å finne de gode sakene internt.

1. Snakk med de som utfører konkrete leveranser til kunder.

Jo lenger opp i systemet, jo færre og mer generelle historier. Vi som jobber med markedsføring er ofte de siste i rekken av en fortelling og blir ofte fortalt en mer avslepen versjon av det som skjedde. Ta deg tid til å prate med de som er i kontakt med kundene daglig, de som lager produktene og de som selger dem. Der er det mange gode historier å hente.

2. Bli med i felten.

Dette trisket følger i kjølvannet av nummer 1, hvordan skal du vite hva folk i felten driver med om du aldri er der selv? Ta deg tid til å være der ting skjer, gjerne i et par dager. Det gir et nytt perspektiv på hva hele bedriften driver med, og verdifulle innspill til de som driver med markedsføring. For hvordan skal du fortelle kundene den beste måten å løse sine problemer dersom du ikke selv vet akkurat hva problemet er?

3. Ta et kurs i noe selskapet faktisk driver med.

Markedsførere er flinke til å ta kurs og sertifiseringer i alt mulig, men hva med å ta et kurs i noe som selskapet faktisk driver med? Driver dere med IT? Ta et introduksjonskurs i programmering (Det kan hjelpe på utallig andre måter også forøvrig). Driver dere med entreprenørvirksomhet? Ta et introkurs i til gravemaskinfører eller byggeplasssikkerhet. Det skaper også mye troverdighet til din posisjon i selskapet, hos de som utfører bestillingen du skaper.

4. Ikke fall ut av trening.

Det er altfor mange markedsførere som starter ivrig på historieinnsamlingen, men så dabber det av etter en stund. På samme vis er det veldig mange konsulenter som insisterer på at du skal finne og fortelle så-og-så mange historier i løpet av et tidsrom. Den greieste veien er å fortelle noe som er interessant, ikke bare for sjefen, men for kunder og ansatte. Og når du har funnet dette gullkornet, så gjør du det til en prioritet å skape en best mulig historie ut av det.5.

5. Bygg troverdige historier for selskapet.

Du kommer ingen vei med å fortelle skrøner, og virkeligheten overgår som regel fantasien uansett. Troverdighet er en stadig viktigere valuta i fremtiden, og alt du gjør på markedsføring må bygge opp under dette. Det er mer enn nok lettvektere der ute som velger snarveiene, men kundene dine vil ha en partner de kan stole på.

6. Ta utgangspunkt i noe dere trenger å fortelle.

Sliter selskapet med å selge et visst produkt? Start en samtale med de som selger og lager produktet. Hva tenker de rundt hvorfor det går trått, eller sliter med entusiasmen hos kundene? Kan du lage en god historie om hvordan produkt X løste en “umulig” utfordring, det kan du helt sikkert.

7. Det er ingen skam å be om hjelp.

Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær. De som jobber i en bedrift vil etterhvert miste muligheten til å se hva som er unikt med ens eget miljø. Derfor kan det være greit å hente inn noen med friske øyne som kan se det unike, og finne de spennende vinklene på historier internt. Disse folkenen kan være egne ansatte som kikker på ukjente deler av bedriften eller eksterne som leverer tjenester á la Story Mining.

siste artikler