Disse 5 gode historiene lå skjult i bedriftene

Storytelling
//
September

I kategorien ‘Lange setninger fra sjefen markedspersonen ikke liker å høre, kommer denne høyt’: “Du, jeg tenkte følgende: Vi er nå så store det må jo være noen gode historier vi kan prate om utad, og få litt oppmerksomhet fra. Kan ikke du bare finne dem og legge dem ut et eller annet sted?”

Pål Unanue-Zahl

Det høres logisk ut: jo større organisasjonen er, jo flere interessante historier er det å fortelle. Den hypotesen stemmer nok, men tar ikke hensyn til at det blir vanskeligere å finne de gode historiene i en stor og uoversiktlig organisasjon. Ikke sjeldent er det markedsfolket som sist får høre om de gode historiene fra skyttergravene. Så, hvor kan man finne gode historier verdt å fortelle? Vi har gravd litt i vårt arkiv av innholdsmarkedsføring gjort på vegne av klienter, og funnet frem fem gode historier verdt å fortelle.


1. Nytt prosjekt, hundre år gammel plan

Nå har prosjekt Ringeriksbanen blitt en realitet, spadene er satt i jorden og arbeidet går raskt fremover. Men visste du at Ringeriksbanen er bygget på en plan som er rundt hundre år gammel? Det fikk vi vite under et intervju med lederen for prosjektet, da vi produserte en rekrutteringsannonse for dem. Han hadde funnet en over hundre år gammel prosjektbok i arkivet, der planer for traseer som er veldig nær der det nye prosjektet ligger skisseres opp.

2. Undervannsroboter i Nordsjøen

Våre kunder består av bedrifter som bokstavelig flytter fjell. Noen ganger er fjellene som skal flyttes under vann, men det er ingen hindring. For noen som stort sett jobber på kontor, høres det temmelig imponerende ut, for de som er i bransjen er det nok en dag på jobben. Derfor ble denne historien, der hundrevis av sensorer, sveitsiske fjernstyrte skogsmaskiner og undervannsroboter jobbet sammen i Nordsjøens tussmørke for å legge en rørledning, valgt ut av oss. Vi ble imponert over kompleksiteten i det hele, og det ble leserne våre også. Noen ganger er de beste historiene rett under nesen på deg, i form av hverdagsarbeidet ditt.

3. Katt + scripts

Kan en god historie programmeres frem? Bortsett fra millioner av gamere som hyler “JA!” i kor, kan det gjøres i innholdsmarkedsføring? Der sier vi et litt mer beskjedent “Ja.” og viser til en annonse vi har laget for Finn. De med katten, vettu. I tillegg til å være vår nabo her i Oslo sentrum, har Finn en lang historie med historiefortelling. Da de skulle ha en skokk med nye utviklere, tok de kontakt med oss for å se om vi kunne gjøre noe kreativt rundt rekrutteringsprosessen. Resultatet ble en interaktiv jobbannonse, i form av et shellscript for de spesielt interesserte. Massiv oppslutning, og en god utsiling allerede på annonsestadiet for Finn.

4. Traktor vs. Togsett

Alt som er stort og oppsiktsvekkende er gode historier. For de som jobber med massive oppdrag, for eksempel vedlikehold i en sommerdag for snart et år siden, hadde en traktorfører et… ...la oss si uheldig møte med et tog som kjørte forbi. Resultatet ble en 18 meter lang skrape, en astronomisk stor versjon av kjøpesenterbulken. Men reparasjonen av skrapen ble en svært god historie for selskapet Mantena, som fikk ansvaret for å reparere togsettet. De skjønte raskt at dette var en god historie, og kom til oss så de kunne fortelle den til verden gjennom innholdsmarkedsføring. Dermed gikk den fra å være en god intern historie, til å bli en real snakkis i togmiljøet.

5. Ikke nytt, fortsatt bra

Trenger de gode historiene å være så sinnsykt oppsiktsvekkende egentlig? Vi i Delta V synes ofte at bedrifter kan la et suksessfullt produkt snakke for seg selv. Ta historien om Hägglundsmotoren som et eksempel. Dens historie er lang, og interessant, en historie om en hydraulisk motor uforandret over mange år og elsket av fagfolket. Da er det lite mer man trenger å gjøre enn å gi den litt scenetid og høste populariteten.

Så hva er fellesnevneren blant de fem ulike historiene? For oss er det viktigste at man tok et steg tilbake og skaffet seg et utenfra og inn-perspektiv på sin egen bedrift. Det er lett å stirre seg blind når man lever rundt de samme historiene hver dag. Hverdagsmirakler kan fremstå som svært trivielle og bli ignorert.

Her i Delta V lever og ånder alle for å bringe ut de gode historiene om teknologi. Vi kan hjelpe deg å finne dine egne historier [Link til story mining], eller du kan komme til oss etter å ha kikket gjennom våre tips til å finne dem i egen bedrift.



siste artikler

SE ALLE ARTIKLER