Er en reklame på Super Bowl verdt pengene? Svaret er nei, dersom du vil at de skal kjøpe produktet i morgen.

Markedsføring
//
September

Alle har nok hørt om NFL Super bowl. Selv de som ikke har satt seg inn i reglene til amerikansk “football”, har fortsatt hørt om de ikoniske Super bowl half-time showene, og super bowl ads til astronomiske summer. Men virker disse reklamene? Det spørs litt hva du er ute etter.

KARL MYRVANG

Etter undersøkelser gjennomført av YouGov BrandIndex i 2017, forteller de at det ikke er signifikant økning i kjøpsvurdering av et produkt, dersom man sammenligner perioden før og etter Super Bowl.

Derimot viser undersøkelsen en signifikant økning i merkevarekjennskap - også kjent som “jeg har hørt om det”... Er det verdt 14 millioner kroner per sekund under Super Bowl?

Alt kan ikke måles i kroner, men noe må det til slutt

Dersom man ser på en enkelt kostnad isolert sett, vil sjeldent disse tingene være verdt pengene. Dette gjelder ikke bare Super Bowl, men også de fleste reklamer man kjører ellers. Uten en helhetlig bilde kan man sjeldent regne dette hjem på en god måte.

Det er viktig at man ser det helhetlige bildet på markedsføringstiltak. Hvis vi bruker Super Bowl som eksempel, kan man jo spørre seg selv hva annonsørene gjør med denne økte merkevarekjennskapen. Forhåpentligvis så kjører de kampanjer i andre kanaler, som kanskje forbrukere er lettere mottakelig for, nå som de kjenner merkevaren.

Mediemiksen gir en åpning for merverdi

Selv med lav ROI på kjøp av en Super Bowl-reklame på 30 sekunder, så finnes det kanskje håp i mediemiksen. Den stadige økningen i bruk av sosiale medier og digitale strømmetjenester har gitt 30-sekunders reklamen flere flater å operere på, selv om du ikke er i USA eller amerikansk fotball-fan.

I følge Forbes og Pex så fikk annonsene skyhøye visningstall på sosiale medier både før og etter Super Bowl. Dette inkluderer f.eks. YouTube, Facebook og Instagram.

Daily views of Super Bowl ads on 24 digital platforms including YouTube, Instagram, Facebook, and Twitter.
Daglige visninger på 24 plattformer (Illustrasjon: Pex)

Torsdag og Fredag før Super Bowl (som var på en Søndag) hadde 28 reklamevideoer allerede blitt sett 105 millioner ganger gjennom opplastninger og pre-roll annonser.

Content is king, but data is queen?

En stor del av disse visningene er sporbare - og er utrolig god data for de som besitter dem. Mulighetene er langt større på sosiale medier plattformer, ettersom man kan denne målgruppen på nytt gjennom nye annonser - og at man med sikkerhet kan si at denne målgruppen vet hva merkevaren er.



siste artikler

SE ALLE ARTIKLER