Hva er native advertising? Hvordan skiller det seg fra journalistikk og PR?

Markedsføring
//
November

Native Advertising betyr strengt tatt at annonsen har samme form og funksjon som plattformen den er på. I vårt tilfelle betyr det at annonsen vises i en artikkelform med samme drakt som andre redaksjonelle artikler. Men hva skiller det fra journalistikk?

DELTA V

Native Advertising er en av de sterkeste midlene man kan benytte seg av i innholdsmarkedsføring. I stedet for bannerannonser og pop-ups med et fokus på salg og tilbud, er native advertising til for å belyse og informere en leser. Målet med innholdsmarkedsføring og native advertising er å engasjere leseren, ikke irritere eller distrahere.

Gode native artikler bør produseres med den samme kvaliteten som er på det redaksjonelle innholdet. Innholdet bør ha et interessant tema som er relevant for plattformen som annonsen vises på. Dette krever både journalistisk teft og en god penn.


Journalistikk eller reklame?

Det har tidligere vært diskusjoner rundt native advertising og dens rolle i et journalistisk mediehus. Som mediehus må man ta et standpunkt på hvordan man skal unngå at kommersielle og redaksjonelle interesser kræsjer. De fleste mediehus, inkludert Teknisk Ukebla d Media, har valgt å adskille avdelingene slik at journalister ikke kan skrive kommersielle artikler, og omvendt.

Vi i Delta V er for eksempel PR-rådgivere, markedsførere og tidligere teknologi-journalister som nå bruker de egenskapene for å lage godt engasjerende innhold sammen med våre kunder. Artiklene publiseres gjerne på våre nettsteder, digi.no eller tu.no, og er tydelig merket som annonse på alle flater. Ettersom vi er en avdeling med fokus på innholdsmarkedsføring har vi ingen påvirkning på det redaksjonelle innholdet - selv med en plassering som ligger høyt oppe i den redaksjonelle flyten.

God sak + godt tema + godt bilde = gode lesertall

Trikset er at saken skal være så interessant i seg selv, at det ikke påvirker leseren at det er en annonse. Transparens gjør at vi ivaretar integriteten til alle merkevarer; både publikasjonen og kundens. Vi sørger for at sakene er skrevet med den samme kvaliteten som andre redaksjonelle saker på nettstedene og unngår "reklame"-stempelet.

I likhet med redaksjonelle artikler har vi bare tittel og og hovedbilde til å “selge” artikkelen*. For å kunne oppnå best mulig resultat krever det derfor at man gjør en jobb i forkant for å kunne skrive gode, interessante artikler.

*Dersom man kjøper Facebook Branded Content i tillegg, vil man i større grad kunne styre distribusjonen.


Native advertising er som PR; bare at det ikke er PR.

Native advertising er ikke egentlig et nytt konsept. I lang tid har PR-byråer pitchet til mediehus med idéer som setter kundens produkt eller merkevare i godt lys. Den store forskjellen her er at mediehusene ikke tok betalt for å skrive om disse sakene (dersom de valgte å skrive om det).

Native advertising har gitt selskaper mulighet til å betale mediehusene for å skrive historier om sine produkter og tjenester, noe som kanskje tidligere var penger som gikk til PR-byrået. Ettersom det nå er mediehusene selv som har avdelinger som produserer, kan man garantere dekning på mediehusets nettside med en betalt plass.


Tydelig merking og aksept hos både redaksjon og lesere

På grunn av den tydelige merkingen, kvaliteten og transparensen så har vi fått aksept hos redaksjonen til å plassere våre Native artikler høyt på våre nettsteder. Våre lesere har også gitt sin aksept, ved at sakene leses, ikke som reklame, men først og fremst som interessant innhold.

Dette gir våre kunder en helt unik mulighet til å eksponere sitt budskap. Det er derfor ekstra viktig at man ikke forsøker å lure leserne. Vi har stor respekt for våre lesere på tu.no og digi.no, og vi leverer innhold med høy standard.

Vi fungerer som rådgivere for våre kunder og vil derfor alltid være behjelpelig med å finne de beste og mest interessante sakene for våre lesere. I samarbeid med kunden vil vi også identifisere de viktige målene, og med dette lage artikler som både er interessante - og som gjør investeringene verdt pengene.

siste artikler

SE ALLE ARTIKLER