Hvordan skrive en pressemelding, og hvorfor du bør la være

Markedsføring
//
September

Pressemeldingen er litt Grand Old Lady i medieverden. Den har hatt enorm betydning i tidligere tider, nå har den falmet litt og havnet mer i bakgrunnen. Men når den har noe viktig å si, lytter alle.

Pål Unanue-Zahl

Så hvordan skriver man en pressemelding som har en sjanse til å bli plukket opp av mediene du ønsker? Vi har fem tips som øker sjansene dine til å nå gjennom med budskapet, uten å bli oppfattet som en plageånd av journalisten.

1. Sørg for å ha noe viktig å si.

Bare fordi ledergruppen har bestemt at man skal ut med en pressemelding, eller produktsjefen insisterer på at denne oppdateringen er det smarteste som har kommet ut siden iPhone, betyr det ikke at resten av verden er enige. Kjør en liten test internt hos personer utenfor faggruppen, og få deres mening om dette er interessant eller ei. Gjerne langt utenfor faggruppen. Dersom de også synes at det du har å si er interessant, er det en bedre sjanse for at omverdenen også synes det.

2. Tenk som en tabloidjournalist.

Start med det mest oppsiktsvekkende først, og ikke vær redd for å fremheve det. Dette betyr: Ha en sterk tittel, og tenk veldig godt gjennom hvordan du presenterer pressemeldingen i emnefeltet. La det første avsnittet være en rask oppsummering med det mest interessante fra det du ønsker å si, la detaljene komme litt lenger nede.

3. Lag en punktliste med oppsummering tidlig i teksten.

Her har du muligheten til å overbevise leseren om relevansen til resten av innholdet. Tre - fem punkter er sweet spot for hva du trenger, men om du er i tvil av betydningen for et punkt, dropp det. Er det ikke interessant for deg, er det en god mulighet at leseren heller ikke synes det.

4. Hold det hele til én side.

Vi vet du har mye på hjertet, men det er viktig å begrense seg til det aller mest relevante. En pressemelding skal ideelt sett si alt du trenger på én vanlig side, gjerne litt mindre. Om du klarer deg med en spennende innledning og tre - fire avsnitt i tillegg, har du sagt det meste.

5. Fremhev et viktig sitat i teksten.

For å få frem et godt poeng, noe du mener er relevant, bruk gjerne et spenstig sitat fra en relevant person. Det betyr ikke nødvendigvis fra en leder, og veldig sjeldent fra en PR- eller markedsperson. Bruk kompetansen i selskapet og hent inn interessante sitater fra dem. Eller skriv noen for dem, som fagfolket godkjenner.

Når skal man IKKE sende pressemeldinger?

Så, nå har du fem ledetråder som øker sjansene til å skrive en pressemelding. Hva er da den greia i overskriften, den lille clickbait-aktige uttalelsen om å la være, som gjorde at du klikket deg inn i denne bloggen? Jo, om du er en kilde til uinteressante pressemeldinger, bør du la være å sende dem. Ikke for alltid, men for en stund. De som mottar disse pressemeldingene blir tykkhudede, og sjansen for at det interessante du hadde å si ikke kommer gjennom når det trengs.

Her i Delta V husker vi ennå de amerikanske PC-produsentene som sendte en tresiders pressemelding hver gang de økte et modellnummer, og dermed gikk rett i det mentale spamfilteret. Selskapet ditt har sikkert mye interessant å fortelle, men sikkert mye som ikke interesserer omverden også. Om det er vanskelig å skille klinten fra hveten, ta gjerne kontakt med oss i Delta V så kan vi ta en prat om pressemeldinger, PR og markedsføring.




siste artikler

SE ALLE ARTIKLER