“Hvorfor?” er spørsmålet du bør stille før du gjør noe innen innholdsmarkedsføring

Storytelling
//
November

Som innholdsmarkedsfører er “hvorfor?” en av de viktigste spørsmålene man kan stille seg selv. Som tidligere konsulent innen digital markedsføring fikk jeg flere ganger kunder som kom til meg med en helt fantastisk idé til en bloggpost om et av tjenestene eller produkt. Hver gang dette skjedde så tenkte jeg over idéen, også sa jeg “Kult! Men.. hvorfor?”.

KARL MYRVANG

Svaret som kommer er typisk “Det er bra”, “Vi har aldri skrevet om det” eller bare “Hvorfor ikke?”. Jeg stiller ikke spørsmålet for å være vrang, men derimot så bør innholdet ha en slags mening. En eller annen grunn til at vi faktisk skriver det vi gjør, med et mål som ligger bak.

En professor ved Pace University fortalte meg en gang at markedsføring handler om å /“Peel the onion”/. Altså, skrelle en løk… Det finnes mange lag, og for å komme videre så må man spørre “hvorfor?”.

Hvorfor spørre hvorfor?


I tillegg til å vite hvem man skriver for, så er hvorfor man skriver artikkelen veldig viktig. Man bør forberede seg på at dersom man stiller spørsmålet “hvorfor?” så er det en fare for at mange gode idéer ikke blir gjennomført. Men dette skjer bare fordi idéen må vike for enda bedre idéer. Så man trenger ikke bli veldig lei seg heller.

Hvorfor trenger dette å eksistere?

- Hva skal innholdet gjøre? Lære leserne noe nytt? Selge et produkt? Fortelle en historie? Forandre liv? Brukes som en mal?
- Finnes dette fra før? Hvordan kan vi gjøre det bedre?
- Vet du hvem du skriver for?
- Hva ønsker du at leseren skal gjøre? Finnes det en Call-to-action?

Hvorfor vil noen lese dette?

- Hva gjør at denne artikkelen eller posten er attraktiv for leseren? Tittelen? Innholdet? Avsenderen?
- Er målgruppen egentlig interessert i temaet?

Hvorfor dette temaet?

- Hvorfor skal vi skrive om dette temaet? Er det koblet til merkevaren?
- Er det dyptgående nok til at det er interessant? Eller er det for generelt?
- Er det for dypt? Kanskje det er så niche at vi ikke når noen?

Hvorfor nå?

- Er det en grunn til at vi skriver om dette temaet akkurat nå?
- Passer det inn i den flyten som vi skriver om for øyeblikket?
- Er posten koblet til andre hendelser eller tiltak?

“Hvorfor?” handler om å forbedre innhold. Ikke straffe det.


Det som er viktig er at man stiller seg selv spørsmålet “hvorfor?” flere ganger. Det er ikke meningen at man skal kaste alle idéer, men man bør alltid tenke på /hvorfor/ denne idéen er god. Da finner man kanskje essensen i hva som faktisk gjør idéen bra, og kan utvide dette - og forbedre den.

siste artikler

SE ALLE ARTIKLER