Seks grunner til at pressemeldinger ikke fungerer lenger

Markedsføring
//
September

Det er lett å mimre tilbake til en enklere for markedsførere og bedriftseiere med et budskap på hjertet. Tiden da du kunne regne med at en god gammeldags pressemelding ble plukket opp av minst ett medie du sendte den til, og fikk litt mediedekning for selskapet ditt. Vel, slik er det ikke lenger.

Pål Unanue-Zahl

Om du stoler på den gode, gamle pressemeldingen i 2019 er det ikke noe galt men spillet har endret seg de siste årene. De største endringene har kommet i riksmediene, og ikke langt etter følger de lokale og nisjepregede medier.Hvorfor har det blitt vanskeligere å nå frem med en god pressemelding? Vi tar en titt på seks ulike grunner til at du ikke når frem, og tar du hensyn til disse er det en god sjanse for at du faktisk kommer på uansett.

1. Det du har å si er ikke interessant nok

Dette er den aller vanligste årsaken i vår mening. Selv om det er stort nytt for dere i selskapet, betyr det ikke at resten av verden ser likt på nyheten din. Det handler om å bringe frem de store, ukjente momentene som vekker oppsikt og som ikke er hverdagskost. At selskapet ditt sponser et lokalt idrettslag eller ansetter et par nye folk er knapt nok interessant for lokalavisen, og det er bare å glemme riksmedier. Spar kruttet til dere har noe virkelig interessant å si, når dere signerer en diger kunde, kan kunngjøre flere ekspansjoner på kort tid eller går internasjonalt med et produkt.

2. Du henvender deg til feil målgruppe

Dersom det du sier er interessant nok etter å passert en litt selvkritisk vurdering basert på punkt 1., må du sørge for å henvende deg til riktig publikum. Om nødvendig, skriv et par utgaver av pressemeldingen, spesiallaget til de ulike mediene. En detaljrik, litt fagnerdete utgave til bransjebladet og en litt glattere og mer konkretisert utgave til finansmedie du vil nå. Ofte kan det lønne seg å single ut én kontakt du har god tone med og skrive pressemeldingen akkurat slik den personen ønsker.

3. Innboksene drukner

Her i Delta V har vi lang erfaring som journalister fra nisjemedier, riksmedia og magasinverden. Én ting er vi alle enige om, innboksene våre druknet i pressemeldinger fra håpefulle selskaper som vyet etter oppmerksomhet. I høysesonger, som for eksempel rundt CES for de som fokuserer på IT- og elektronikk, kunne innboksen lett runde et par hundre pressemeldinger om dagen. I tillegg kommer noen dusin eposter man er CCet på og kanskje et par relevante som gjemmer seg blant alt man ikke har tid til å lese. Derfor er det viktig å følge de gode pressemeldingtipsene som å tenke aller mest på emnefeltet, og dersom du kjenner mottakeren og nyheten er relevant nok, kanskje pinge dem på en meldingstjeneste eller telefon.

4. Du konkurrerer med resten av verden

Det er andre tider, og spesielt for nisjeblader er den mellomstore norske bedriften i knallhard konkurranse med nyheter fra hele verden. Det er så mye interessant som skjer verden over, og veldig ofte relevant for norske nisjemedier, at din lille nyhet rett og slett blir utkonkurrert. Dermed er det viktig å treffe på riktig tidspunkt med din pressemelding. Kan du vente med å sende den til et par uker etter at etter den store mega-konferansen er over? Da er det større sjanse for at du er alene om å komme med noe nytt og deler oppmerksomheten med færre.

5. Tiden strekker ikke til.

En gang i blant har man kommet hele veien frem, og mediet er positive til å lage en sak om pressemeldingen din, og så… ....skjer det ingenting. Den bare forsvinner i det blå, og de bare dropper det. Dessverre er det et begrenset antall timer i selv den beste journalists hverdag, og kanskje kom det noe viktigere som må dekkes. Dermed gikk nyheten din ut på bekostning av annet stoff. Hva kan man gjøre med det? Ikke veldig mye mer enn å foreslå kanskje en senere eller bredere dekning, og hinte til at materialet er interessant, så kanskje man kan komme tilbake til det i neste uke.

6. For store forventninger.

Det er ikke lett å stå i mot sjefen som presser på for å få ut noe man vet er en relativt uinteressant nyhet. Markedsførere og PR-folk har stort sett god teft for hva som fungerer og ikke med media. Lytt gjerne til deres råd, og justér forventningene til hva en pressemelding kan og ikke kan gjøre for deg. Dersom du er i tvil, la heller pressemeldingen være og bruk heller det du ønsker å si som et element i en større pressemelding.

Hvordan får man pressemeldinger til å virke?

Nå har vi skrevet mye om hvorfor pressemeldinger ikke fungerer, men det er slett ikke det samme som at de aldri fungerer. Tvert i mot, dersom du har  noe interessant å se, har skapt et lite kontaktnett i media og treffer godt på med utsendelsen har du en sjanse.

Vi i Delta V har lest tusenvis av pressemeldinger og skrevet dusinvis av dem. Det gir oss en god fordel i å gi deg råd om hva som fungerer og ikke, og hva du kan forvente av dekning fra nyhetene du ønsker å presentere. Ta kontakt med oss, og få gode råd fra ekspertene innenfor PR og markedsføring for teknologibedrifter.



siste artikler