Tradisjonelle digitale annonser har problemer med lavt engasjement og økende kostnader.

Storytelling
//
September

Reklame-suksess var en gang synonymt med en kul plakat og et catchy slagord. Dessverre så holder det ikke med en Don Draper-esque reklame og en god pitch. Vi trenger å gjøre mer.

KARL MYRVANG

Det er ingen hemmelighet at det digitale landskapet har hatt drastiske forandringer i reklame og markedsføring de siste årene. Ny teknologi, ny lovgivning og ny metodikk florerer i bransjen - og gjør at bransjen tidvis ikke klarer å følge med selv.

De store trygge reklamegigantene er ikke lenger trygge; merkevarer og organisasjoner må se etter nye muligheter for å overleve i noe som kan oppleves som det mest støyete medielandskapet på lang tid. I tillegg til global mediedekning med utallige aktører, har også forbrukere og mottakere fått en mer kritisk tilnærming til reklame.

Digitale medier er vanskeligere, men også bedre

Tradisjonelle annonser blir bare dårligere og dårligere. Ikke fordi de nødvendig har lavere kvalitet, det er fordi forbrukere har høyere forventninger. Tradisjonelle digitale annonser har problemer med lavt engasjement og økende kostnader.

En respons til dette var naturligvis at merkevarer og organisasjoner måtte finne en ny måte å nå forbrukere på. Budskapene måtte endres til en form som de kunne være mottakelig for.

Svaret på dette er ved første øyekast ganske enkelt. Storytelling.

Derimot så er realiteten en del vanskeligere. Det å bare “fortelle en god historie” fungerer sjeldent, ettersom det kan oppfattes som en litt for abstrakt oppgave å gjennomføre.

En effektiv måte å kontre en abstrakt løs story, er å finne de virkelige gode historiene.

Les også: 7 triks for å finne de gode historiene i selskapet


1. Hva er målet med storyen?

Ved å identifisere hvilken oppgave storyen har, vil gjøre det klarere hva den burde være om. Skal den løfte merkevarekjennskap? Rekruttere flere ansatte? Selge et produkt? Belyse et problem? Hva det nå enn er, så burde dette være klart.

2. Hvem er leserne?

Når man snakker om å identifisere lesere, handler det ikke bare om demografiske variabler. Prøv å finne ut hvem de faktisk er. Hva interesserer de seg for? Hvordan ser hverdagen ut? Dette vil være til stor hjelp når man utarbeider en story og vinkling som resonnerer med leserne.


3. Hva er storyen?

Den vanskelige delen. Etter man vet hva målet er, og hvem som skal lese den, så må man finne en god story som krysser av begge disse punktene. Hva bør man skrive om, som betyr noe for (de riktige) leserne - og gjør at de kommer nærmere målet?


4. Hva skjer så?

Tilbake til hvorfor Don Draper-reklamer ikke fungerer. En enkelt story vil sjeldent være nok til at leserne skal “handle”. Men en serie med historier og tilhørende annonser vil. Leserne av denne første storyen gir en indikasjon på interesse. Det som gjøres videre vil være det som skiller lesere og kunder.



siste artikler

SE ALLE ARTIKLER